#موضوع_پژوهشی
#قول_طیب
✅بررسی وعده قرآنی «نصرت الهی» در بیداری اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی
موضوع سنتهای الهی حاکم بر تاریخ، موضوعی قرآنی است که در قرن معاصر مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است، بحث از وعدههای نصرت مؤمنین بخشی از آن سنتهای الهی میباشد که در قرآن برای افراد و اجتماع مؤمنان بیان شده است. استفادههای مقام معظم رهبری در تحلیل مسائل منطقه از این سنت الهی به وفور دیده می شود. نکتهای که در این مرحله آشکار میشود این است که تحلیلهای رهبری از مسائل جامعه و تاریخ، مبتنی بر آیات قرآنی است که از جمله مهمترین مسائلی که رهبری بر پایه همین وعدههای نصرت مؤمنین در قرآن تبیین میکنند مسأله بیداری اسلامی است.
✅نقش علامه طباطبایی و تفسیر المیزان در تبلور جریان روشنفکری اسلامی در ایران
◀️ نقش عظیم و سازنده استاد علامه بزرگوار، حضرت آیه الله طباطبایی صاحب تفسیر ارزنده المیزان در ایجاد موج #روشنفکری_اسلامی را فراموش نکنید.
این مفسر و محقق و فیلسوف عالی مقام، از پایه گذاران بنای باشکوه روشنفکری اسلامی است. او بود اول بار در عالم تفسیر، #نگاه_تازه_به_افق_تازه را به مراجعان قرآن آموخت. و او به حق جزو #بنیان_گذاران #روشنفکری_اسلامی و در نهایت جزو شالوده ریزان #انقلاب_عظیم_اسلامی و #قرآنی است.
منبع: جریان روشنفکری اسلامی در ایران: مقارنه دو سخنرانی از آيتالله خامنهای در سالگرد درگذشت دکتر علی شريعتی، سال 1359. تهران: مؤسسه ایمان جهادی. چاپ اول: 1393، ص 46، سخنرانی در سالگرد مرحوم دکتر علی شریعتی در مسجد اعظم قم 4/4/1359.
♦️روشهای قوم یهود در آزار روانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
♦️خرافات وافکار باطل با محوریت سوره #بقره و #اعراف
♦️موضع گیری آیات قرآن نسبت به منافقین در زمان حیات پیامبر
♦️تفاوت جریان منافقین در زمان حیات پیامبر و حکومت امیرالمومنین (با محوریت قرآن کریم)
♦️بررسی مصادیق سوءاستفاده جریان نفاق از قرآن کریم در حکومت علوی
◀️تفاوت عمده ى امير المؤمنين در دوران حكومت خود با پيامبر اكرم در دوران حكومت و حيات مباركش، اين بود كه در زمان پيامبر، صفوفِ مشخّص وجود داشت: صف ايمان و كفر. منافقين مى ماندند كه دائماً آيات قرآن، افراد را از منافقين كه در داخل جامعه بودند برحذر مىداشت؛ انگشت اشاره را به سوى آنها دراز مىكرد؛ مؤمنين را در مقابل آنها تقويت مى كرد؛ روحيه ى آن ها را تضعيف مى كرد؛ يعنى در نظام اسلامى در زمان پيامبر، همه چيز آشكار بود. صفوف مشخّص در مقابل هم بودند: يك نفر طرف دار كفر و طاغوت و جاهليّت بود؛ يك نفر هم طرف دار ايمان و اسلام و توحيد و معنويت. البته آنجا هم همه گونه مردمى بودند آن زمان هم همه گونه آدمى بود ليكن صفوف مشخّص بود. در زمان امير المؤمنين، اشكال كار اين بود كه صفوف، مشخّص نبود؛ به خاطر اينكه همان گروه دوم يعنى «ناكثين» چهره هاى موجّهى بودند. هركسى در مقابله با شخصيتى مثل جناب زبير، يا جناب طلحه، دچار ترديد مى شد. اين زبير كسى بود كه در زمان پيامبر، جزو شخصيتها و برجسته ها و پسر عمّه ى پيامبر و نزديك به آن حضرت بود. حتّى بعد از دوران پيامبر هم جزو كسانى بود كه براى دفاع از امير المؤمنين، به سقيفه اعتراض كرد. بله؛ «حكم مستورى و مستى همه بر عاقبت است»! خدا عاقبت همه مان را به خير كند.
گاهى اوقات دنياطلبى، اوضاع گوناگون و جلوه هاى دنيا، آن چنان اثرهايى مى گذارد، آن چنان تغييرهايى در برخى از شخصيتها به وجود مى آورد كه انسان نسبت به خواص هم گاهى اوقات دچار اشكال مى شود؛ چه برسد براى مردم عامى.
بنابراين، آن روز واقعاً سخت بود. آنهايى كه دوروبرِ امير المؤمنين بودند و ايستادند و جنگيدند، خيلى بصيرت به خرج دادند. بنده بارها از امير المؤمنين نقل كرده ام كه فرمود: «لا يحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصّبر» . در درجه ى اوّل، بصيرت لازم است. معلوم است كه با وجود چنين درگيرى هايى، مشكلات امير المؤمنين چگونه بود. يا آن كج رفتارهايى كه با تكيه بر ادّعاى اسلام، با امير المؤمنين مىجنگيدند و حرفهاى غلط مى زدند. در صدر اسلام، افكار غلط خيلى مطرح مى شد؛ اما آيه ى قرآن نازل مى شد و صريحاً آن افكار را رد مى كرد؛ چه در دوران مكه و چه در دوران مدينه.
شما ببينيد سوره ى #بقره كه يك سوره ى #مدنى است، وقتى انسان نگاه مى كند، مىبيند عمدتاً شرح چالشها و درگيريهاى گوناگون پيامبر با منافقين و با يهود است؛ به جزئيات هم مى پردازد؛ حتى #روشهايى كه يهود مدينه در آن روز براى اذيت روانى پيامبر به كار مىبردند، آنها را هم در قرآن ذكر مى كند؛ «لا تقولوا راعنا» و از اين قبيل.
و باز سوره ى مباركه ى #اعراف كه سورهاى #مكی است فصل مشبعى را ذكر مى كند و با #خرافات مى جنگد. اين مسأله ى حرام و حلال كردن گوشتها و انواع گوشتها كه اينها را نسبت به محرّمات واقعى، محرّمات دروغين و محرّمات پوچ تلقّى مىكردند: «قل انّما حرّم ربى الفواحش ما ظهر منها و ما بطن». حرام اينهاست، نه آنهايى كه شما رفتيد «سائبه» و «بحيره» و فلان و فلان را براى خودتان حرام درست كرديد.
#قرآن با اينگونه افكار صريحاً مبارزه مىكرد؛ اما در زمان امير المؤمنين، همان مخالفان هم از #قرآن استفاده مى كردند؛ همانها هم از آيات قرآن بهره مى بردند. لذا كار امير المؤمنين به مراتب از اين جهت دشوارتر بود. امير المؤمنين دوران حكومت كوتاه خود را با اين سختيها گذراند.
بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه هاى نماز جمعه ى تهران 18/ 10/ 1377