موضوع تحقیق پایانی: اسرار و معارف حج عمره
استاد راهنما: سرکار خانم مشکواتی
استاد داور: سرکار خانم فلاح زاده
نگارنده: فاطمه غدیری نژادیان
سال 1395
چکیده :
حج در لغت به معنی قصد آمده حج الی یعنی قصد ما را کرد. حج به دو قسم اکبر یعنی حجی که با وقوف در عرفات است و حج اصغر بدون وقوف در عرفات که همان عمره میباشد. عارفان برای عمره دو مقام معتقدند مقام تن که همان انجام مناسک است و مقام دل که اشاره به باطن حج دارد. عمره دارای جایگاه و ارزشی از جمله کفاره گناهان و همچنین انفاق برای عمره که انسان مال خود را در مسیر صحیح خرج میکند. عمره گذار میهمان خداوند است و خدا از او میزبانی میکند و هدایای خود را به او عطا میکند. برخی از آثار و برکات عمره تندرستی و رزق فراوان میباشد. تلبیه پاسخ به دعوت خداوند میباشد و با لبیک زائر خود را از مخالفت با او اجتناب
میورزد. کندن لباس دوخته به هنگام احرام به معنای بیرون آمدن از جامه گناه است و لباس احرام به معنای در برکردن لباس طاعت است. سر هفت دور گشتن این است که انسان 7 رذیله را از خود دور میکند از قبیل عجب، کبر، حسد، حرص، بخل، غضب، شهوت. حجرالاسود
نشانه ای است برای مردم که طواف را از آنجا شروع میکنند و آن واسطه ای است بین خدا و بندگانش در رسیدن و پیوستن و خشنودی او. نماز طواف، نماز اعتراف به عبودیت است ونماز معراج بندگان خداوند است. بعد از سعی در صفا و مروه ما باید سعی خود را بکنیم تا خدا ما را از راه های گوناگون مورد عنایت و لطف خویش قرار دهد. و علت اینکه از صفا شروع میکنند چون خداوند در قرآن از صفا آغاز کرده و نماز صفا را در ابتدا بیان نموده است. با انجام تقصیر که در آخرین مرحله انجام مناسک عمره است اجازه بازیافتن به زندگی عادی را میابی و این بالاترین مرتبه آزادی است.