موضوع پایان نامه : مقایسه راهکارهای قرانی با روانشناسی در مقابله با فشار های روانی
استاد داور: سرکار خانم فلاح زاده
استاد راهنما : دکتر سعدی مویدی
نام محقق : فرشته پرهیزگار
بهار 91
چکیده
همانطور که جسم و بدن انسان در مقابل سرما ، گرما ، ویروس و … آسیب پذیر بوده و دچار امراض و بیماری های فراوان می شود روح انسان نیز در مقابل محرک های خارجی و داخلی دچار استرس وفشارها ی می شود که باعث آسیب ها واختلال های روانی همچون افسردگی ، اضطراب ، ترس ، غم و …. میشود که سلامت روح و روان انسان را به خطر انداخته و پیوسته امراض و مشکلات جسمی را نیز در پی خواهد داشت .
از جمله مهمترین و فراگیر ترین اختلال هایی که انسان در مقابل فشارهای روانی به آن مبتلا شده و سلامت روح و روان و حتی جسم را از بین می برد اختلالات اضطرابی و اختلالات خلقی می باشد .
اضطراب ، پاسخ در مقابل تهدیدی نامعلوم ، مبهم و درونی است و گاها از تعارض منشا گرفته است . اختلالات اضطرابی شامل 5 قسمت می شوند : 1- اختلالات هراسی ( فوبی ) 2- اختلالات هول ( وحشت ) 3- اختلالات اضطراب فراگیر 4- اختلالات وسواسی فکری – عملی 5- اختلالات فشار روانی پس از سانحه .
اختلالات خلقی از دو بخش اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی ( شیدایی ) تشکیل می شود که افسردگی نتیجه احساس غربت ، احساس تنهایی و بی ریشگی است که به دو دسته اختلالات افسردگی اساسی ( دوره ای ) و اختلالات افسردگی خویی تقسیم بندی می شود و اختلالات دوقطبی یا شیدایی به حالت وجد ، شادی و تحریک پذیری شدید که باعث اختلال در عملکردو رنج می شود و از آنجا که هر حالت شیدایی اغلب همراه بایک یا چند دوره افسردگی است و این دو دو قطب متفاوت هستند اختلالات دوقطبی نامیده شده اند و از سه بخش تشکیل شده است : اختلالات دوقطبیI ، اختلالات دوقطبی II و اختلالات خلق ادواری .
روانشناسی با سه دیدگاه زیست پزشکی ، روان پویشی و شناختی – رفتاری به بررسی علل و عوامل پیدایش و ارائه راهکار برای این اختلال ها پرداخته است که هرکدام دارای نقاط قوت وضعف هستند .
همچنین اسلام نیز با تکیه بر قرآن و احایث به بررسی علل و عوامل پیدایش این اختلال ها در زندگی پرداخته و عواملی از جمله یأس ، بدبینی ، گناه و عصیان ، تردید و دنیاپرستی و … را باعث بوجود آمدن این اختلال ها دانسته و راهکارهایی از جمله صبر ، توکل ، تقوا ، عبادت و … را ارائه داده و راه های رسیدن به آرامش و سلامت روان را بیان کرده است .