آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.0 stars
(4.0)

نظر از: رحیمی [عضو] 

4 stars

با سلام و عرض قبولی طاعات و عبادات شما در ماه خوب مهربانی خدا

تحریف امیر المومنین علیه السلام :
امیرالمومنین مبنای #ولایت و #حکومت را #نظرمردم و انتخاب #مردم می داند.

مراجع تقلید اجازۀ بیان نسبت‌های دروغ را ندهند.
منتظر نظر شما هستیم.

یا علی علیه السلام
http://mohadese-borojerd.kowsarblog.ir/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%80-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AAz%D9%87%D8%A7%DB%8C

1396/03/30 @ 01:51

پاسخ از: پ‍ژوهش حوزه علمیه فاطمه الزهراسلام الله علیهاشیراز [عضو] 

/پاسخ امام خمینی به سخنان امروز روحانی

روحانی:مبنای #ولایت وحکومت از دیدگاه علی(ع)انتخاب ونظر مردم بود

امام خمینی: #ولایت درجمیع صور دارد.لکن تشکیل حکومت به رای اکثریت مردم بستگی دارد
————————————————————————————————————————-
/رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار مسئولان نظام:
-مردم در #انتخابات به هرکسی رأی دادند، همه‌شان یک کار مشترک انجام دادند؛ این کار مشترک اظهار اعتماد به نظام اسلامی برای انتخاب مسئول اجرایی کشور بود؛ این خیلی با ارزش است.
-از لابه‌لای این کار مشترک حرف‌هایی درنیاوریم جوری که اصل این حرکت را ضایع کنیم.
-اینکه ملت ایران را تقسیم کنیم که به این موضوع آری گفتند و …؛ نه، مردم فقط اشخاص را معین کردند. ۹۶/۳/۲۲
————————————————————————————————————————-
بیانیه خبرگان درخصوص سخنان روحانی درباره دموکراسی و انتخاب حضرت علی(ع)

-در پی طرح برخی شبهات پیرامون نقش مردم در حکومت اسلامی از سوی رییس‌جمهور، مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای نسبت به طرح مسائل تفرقه‌آمیز در جامعه هشدار داد و اعلام کرد:
-در روزهای اخیر مطالبی پیرامون «مشروعیت» و «مقبولیت» حکومت اسلامی و تصدی ولایت و حاکمیت مبتنی بر آراء مردم با استناد به کلمات امیرالمؤمنین(ع) در جامعه مطرح شد که با برخی مبانی دینی اعم از مبانی دینی اهل سنت و تشیّع که در فقه سیاسی اسلام مورد بحث قرار گرفته، متعارض و ناسازگار است.
-بعد از قرآن باید به مسأله غدیر و نصب حضرت علی(ع) در آن جمع کثیر بی‌سابقه توجه کرد، بعد هم خطبه‌های متعدد نهج‌البلاغه و نامه‌ها که همه صریح و گویا است.
-باید به این گوینده گفت «حفظت شیئا و غابت عنک الاشیاء». خود امیرالمؤمنین(ع) بعد از ارتحال پیامبر (ص) حق حکومت خود را مطالبه کرده است.
-بیعت با پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به معنای مشروعیت‌بخشی به حکومت پیامبر و یا امام توسط مردم و بیعت‌کنندگان نمی‌باشد بلکه تأکیدی بر اعلام وفاداری و پیروی و فرمانبری از رهبران الهی است. بنابراین، نباید آن را با رأی مردم و انتخابات در دوران معاصر مقایسه کرد.
-به طور خلاصه؛ اگر حضرت در ابتدا بیعت را نپذیرفت بخاطر شناخت جامعه و نقض‌کنندگان و فتنه‌های آینده بود. لذا شرط می‌کند که اگر بیعت آنان را بپذیرد به نظر خودش عمل خواهد کرد.
————————————————————————————————————————-

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد‌ حاج‌ابوالقاسم‌ دولابی‌ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام علی (ع) به مردم فرمود که هرکسی را انتخاب کنید شاید و شاید از وی تبعیت کنم که این کلمه شاید مورد غفلت برخی سخنرانان قرار گرفته است، امام از معاویه که حق نبود حمایت نکرد.
————————————————————————————————————————-
آیت الله مکارم شیرازی:
-یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.
-نباید بگوییم که حاکم را رای مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد و کتاب‌های زیادی در خصوص غدیر نوشته شده است.
-امام با رای مردم انتخاب نمی‌شود و نباید با یک صفحه نهج البلاغه، نظام حکومتی اسلام را دگرگون نشان بدهیم.

متن کامل:
http://hawzahnews.com/detail/News/418388
————————————————————————————————————————-
پاسخ آیت الله جوادی آملی به حسن روحانی:

-آنان که با رأی مردم، «امام» می پرورانند و با سقیفه، «ولیّ» می تراشند، امامت را انتخابی می پندارند نه انتصابی/بیگانگانِ زیرک گفتند و آشنایان خام، پذیرفتند که #امامت، کاری مردمی است و تعیین آن از مردم نیز برمی آید

-باید دانست که مرز ممتاز تشیع و تسنّن این است که « #امامت» در فرهنگ امامیه، جزو اصول است و در مکتب اهل سنّت، از فروع. ما در علم کلام از امامت بحث می کنیم و آنها در علم فقه؛ زیرا شیعه معتقد است که امامت جانشین «نبوّت» است و نبوّت، کار خلق نیست، بلکه کار خداست؛ ازاین رو بحث درباره آن، بحثی اعتقادی و کلامی است؛ یعنی «یجب عن الله» که نبی بفرستد و «یجب عن الله» که برای نبی، جانشین معصوم تعیین کند.

-به اعتقاد امامیه، چون خدا خالق و پرورش دهنده بشر است، فقط او می تواند قانونگذار را تعیین کند؛ بنابراین در #امامت، سخن از کار خداست، نه کار خلق، و علمی که از کار خدا بحث می کند، «کلام» است، نه فقه؛ امّا آنان که با رأی مردم، «امام» می پرورانند و با سقیفه، «ولیّ» می تراشند، امامت را انتخابی می پندارند نه انتصابی. آنان مسئله امامت را از فعل خدا به کار خلق فرومی کشانند و لاجرم، علمی که در این باره بحث می کند، علم «فقه» خواهد بود[شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج2، ص24.]

–گفتنی است که دشمن پیش از آنکه « #فقیه» را از صحنه سیاست بیرون کند، «فقه» را خارج می کند و پیش از آنکه «ولی» را از صحنه سیاست بیرون براند و « #ائمّه» را منزوی کند، ولایت و « #امامت» را منزوی می کند. بیگانگانِ زیرک گفتند و #آشنایان_خام، پذیرفتند که امامت، کاری مردمی است و تعیین آن از مردم نیز برمی آید!

-غرض آنکه هیچ گاه امام را قبل از امامت خانه نشین نکردند، بلکه ابتدا « #امامت» و پس از آن « #امام» را منزوی کردند. کسی که می گوید: «منّا أمیرٌ ومنکم أمیرٌ»[بنیان مرصوص امام خمینی(ره)، ص247-248.]، امامت را امری مردمی می داند نه الهی! و وقتی امامت، مردمی شد، نصب یا انتخاب آن از #سقیفه نیز برمی آید. نخست امامت را از عرش به فرش و از انتصاب به انتخاب آوردند، سپس از نصّ به سقیفه کشاندند و امامت را در #سقف_سقیفه اسیر کردند و پس از آن، حضرت علی(ع) را #خانه_نشین کردند.

- اینکه در جوامع روایی ما ملاحظه می شود که بخشی از امامت در مسائل اعتقادی شکوفاست و قسمتی دیگر در فقه؛ چنان که امامت، هم در کنار نماز، روزه، زکات، حج و جهاد است و هم همراه نبوّت، برای آن است که یک ضلع آن، کار حتمی خداست ( #تعیین_امام) و ضلع دیگرش کار خلق است ( #پذیرش_ولایت_امام). براین اساس، پذیرش ولایت امام همانند اقامه نماز و گزاردن حج و… بر مردم واجب است. آنجا که ولایت در کنار نماز آمده است، درباره کار خلق است و وقتی امامت در کنار نبوّت آمده است، درباره کار خداست.

-شیعه امامت را، هم در اصول اعتقادی در کنار نبوّت می نگرد و هم در مسائل فروع، همراه نماز و روزه؛ و اگر گفته می شود که چیزی همتای امامت نیست، برای آن است که امامت شرقاً محدود به اصل و غرباً محدود به فرع است، امّا نماز و روزه، شمال و جنوب و شرق و غربش محدود به فقه و فرع است و این امتیاز برجسته تشیع از برادران اهل سنّت است.[بحارالانوار، ج8، ص197، ح186]

http://plink.ir/M9b6t

-گفتنی است حسن روحانی روز چهارشنبه در ضیافت افطار اساتید دانشگاه سخنان در باب نفی مشروعیت انتصابی امامت ابراز داشت که: «امیرالمؤمنین مبانی حکومت و مبنای ولایت را نظر مردم و انتخاب مردم می داند». او در ادامه با قرائت بخش کوتاهی از خطبۀ 92 نهج البلاغه که «لِمَن وَلَّیتُموا اَمرَکُم» ادامه داد: «[علی (ع)] گفت: هرکسی که شماها بروید و برگزینید او را به عنوان ولی خودتان و به عنوان رهبر جامعه من هم اطاعت می کنم، من هم می شنوم و [حکم او را] اجرا می کنم…»

1396/03/30 @ 17:38


فرم در حال بارگذاری ...