◀️ علامت #شب_قدر در بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته):
? شب قدر وقتي از امام صادق (سلام الله عليه) سؤال ميكنند كه علامتش چيست؟ فرمود شب قدر رايحه خوبي دارد از بوي آن شب معلوم است كه اين شب، شب قدر است. خوب عنايت كنيد شب معطر است و آنچه كه در اين روايت است حقيقت است نه مجاز؛ شب معطر است نه هوا.
? گاهي ميگوييم زمستان سرد است تابستان گرم، اين سخن مجاز است با قرينه همراه است همه ميفهمند وقتي گفتيم زمستان سرد است، زمان كه سرد نيست هوا كه متضمن است سرد است، مگر زمان سرد و گرم دارد، تابستان گرم است يعني هوا در تابستان گرم است چون با قرينه همراه است قابل ادراك است.
? اما وقتي امام صادق (سلام الله عليه) ميفرمايد شب قدر معطر است نه هوا معطر است، بلکه آنچه كه در شب قدر است معطر است، خود شب، خود زمان، معطر است اين را كه انسان با شامه و بيني استشمام نميكند، عطر شب قدر را قلب قرآني درك ميكند نه شامه، فرمود شب قدر معطر است نه هوا، آنها وقتي بوي بهشت را ميشنيدند ميفهميدند امشب شب قدر است.
? اينكه ميبينيد وقتي امام سجاد يا ائمه ديگر (عليهم الصلوة و عليهم السلام) دستشان را به دعا برميداشتند وقتي پايين ميآوردند اين دست را يا بر بالاي سر ميگذاشتند يا ميبوييدند يا ميبوسيدند يا به صورت ميكشيدند ميگفتند اين دست ما به دست بيدستي خدا رسيده است، اين از مجاز به حقيقت رسيدن است نه از مجاز به مقصد رسيدن.
? شب قدر جاي اين حرفهاست اگر فرصت كرديد #اعتكاف دهه سوم را از دست ندهيد ممكن است شما سي سال درس بخوانيد مجتهد مسلم بشويد اما راه اين شب قدر شب ديگر است آن ﴿لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ به شما شامه ميدهد كه بوي بد سياست بازيها را ،حزب بازيها را، باند بازيها را استشمام ميكنيد.
? در متن #سياست هستيد مثل امام و سيد حسن مدرس اما نه بيراهه ميرويد نه راه كسي را ميبنديد در متن #انتخابات هستيد اما نه فريب ميدهيد نه فريب ميخوريد، اين بو كشيدن با درس و بحث حوزه و دانشگاه حاصل نميشود اين محصول شب قدر است و محصول اعتكاف است و محصول آن چشم باطني است هدف همه ما اين باشد كه بگوييم خدايا به بارگاه وليات پناهنده شديم.
? زير مجموعه اين دعاهاي ما، طهارت دل ميخواهد، شرح صدر ميخواهد، كينه زدايي ميخواهد، عداوت زدايي ميخواهد، دهها بيماري را كنار گذاشتن ميخواهد، آنگاه قرآن را به دست گرفتن ميخواهد، قرآن به سر گذاشتن ميخواهد و اين مطالب را از ذات اقدس الهي مسئلت كردن ميخواهد، از كريم, متاع ماندگار خواستن شايسته است.
? اگر خدای ناكرده كينهای نسبت به ديگران داريم بگوييم خدايا من از او گذشتم تو از او بگذر، حقي داريم بگذريم تا با صفاي ضمير، با شرح صدر دلي بخواهيم داشته باشيم كه جاي غير او نباشد تا او محبت خود را، ارادتمان را، به قرآن كه ثقل اكبر است و همچنین ارادتمان را به عترت طاهرين (عليهم السلام) كه ثقل اصغر است در قلب ما مستقر بكند.
? منبع: news.esra.ir