آثار و فلسفه تشریع نماز
استاد راهنما
سرکار خانم پروانه تسبیحی
استاد داور
حجة الاسلام والمسلمین رضایی
پژوهشگر
مریم زارعی
شهریور- 1394
94/6/10
چکیده
از آنجایي كه خداوند سرشت انسان را خداپرست آفريده و خداشناسي و خداگرايي فطري اوست، آغاز پرواز و عروج انسان از مرحله حيوانيت به بالاترين جايگاه انساني در أعلي درجه قرب الهي، از سكوي عبادت خالصانه و آگاهانه حق شروع ميشود؛ لذا بشر در طول تاريخ همواره به دنبال پرستش معبودي بوده، كه مظهر و نمود عيني آن عبادت در اديان الهي در نماز تجلّي يافته است. نماز یک مکتب علمی وعملی برای پرورش ایمان وتعهداست. نماز رخسارهی ایمان و چهرهی دین است وخداوند از روی لطف بیپایانش برآدمیان منت نهاده و به آنها اجازه معراج به عالم ملک وملکوت عطا فرموده ونماز را نردبان ترقی وابزار ارتقاء به عالم بالا قرارداده است.
از آنجایی که انسان همیشه علاقهمند به دانستن علت، چرایی واسرار هر چیزی است و در این میان پرداختن به فلسفه فرامین الهی از دغدغههای اصلی انسان محسوب میشود، در نوشتهي حاضر به تبيين فلسفه نماز پرداخته شده است. در این بحث ابتدا فلسفه¬ی وجوب نماز عنوان شده است و سپس به فلسفه هر کدام از اجزا نماز مانند تکبیره الاحرام، نیت، قیام، قرائت، رکوع، سجود، سلام و تشهد پرداخته شده است؛ زیرا هنگامی که انسان از راز هر کدام از اجزاءنماز مطلع شود،نماز رابا حال بهتری ادا می کند و توانسته حق هرکدام ازاجزاء نماز را به خوبی به جا آورد واین سبب قرب و نزدیکی به خداوند میشود.
بعد از پرداختن به فلسفه نماز، آثار فراوان نماز که در قرآن و نهج البلاغه ذکر شده است، عنوان گردیده است. آثار نماز از دو بعد فردی و اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است. از آثار فردی نماز به ایجاد آرامش، کسب فضایل اخلاقی و دوری از رذایل اخلاقی مانند عجب، کبر، غرور و خودپسندی را می توان نام برد. همکاری و مشارکت، رعایت حقوق دیگران، وحدت بین مسلمین و … از جمله موارد آثار اجتماعی نماز است که بدان پرداخته شده است.