بررسی تصوف و برخی از عقاید آنان
زینب تدین راد
چکیده
در هر جامعه و ملتی و هر دین و شریعتی، می توان گرایش های عارفانه خاص آن جامعه و دین را یافت. در عالم اسلام نیز رگه های زهد و تصوف، از همان آغاز به چشم می خورد. در تصوف اسلامی، هم تاثیر معارف قرآنی پدیدار است هم تاثیرات مسیحیت، آیین هندو و مانویت و … درهر حال، تصوف در عالم اسلام، در آغاز ساده و بی پیرایه بود درآثار صوفیان قرن های نخستین، تصوف چیزی جز زهد به شکل افراطی آن و رعایت اخلاق نبود اما کم کم سخن از طریقت و حقیقت به میان آمد و عمل به شرع، مورد بی اعتنایی قرار گرفت و شریعت به سان پلی انگاشته شد که شخص تا لحظه ی عبور به آن نیازمند بوده و همین که از پل عبور کرد، دیگر نیازی به آن ندارد. تصوف که از قرن دوم شکل گرفت، قرن ها تنها به ارائه ی رهنمود و دست گیری و راهبری عملی مشتاقان می پرداخت. پس از آن کم کم در وادی نظریه پردازی، ارائه ی طرحی نظامند برای تبیین جهان، و توصیف هستی نیز گام نهاد. از آن پس، عرفان و تصوف هم به عنوان نظریه ای برای تبیین جهان، شناخت انسان و حتی تفسیر قرآن مطرح شد هم به عنوان نهادی اجتماعی، عاملی بود برای گرایش رهبران آن به دنیا و ریاست و در نتیجه، اختلافات فکری و عملی و تفاوت برداشت ها و عملکردها.