بررسی شیوههای آموزش مفاهیم دینی به کودکان
استاد راهنما:
سرکار خانم مشکواتی
استاد مشاور:
سرکار خانم فرزانه
تهیه و تنظیم:
طاهره پرده یاقوت
سال تدوین:
94-1393
چکیده:
نیاز به دین و آموزه های دینی یکی از ضروریات هر فردی بخصوص مسلمانان می باشد چرا که این آموزه ها که راه و رسم زندگی را به انسانها می آموزد و به او اجازه رشد و ترقی همراه با دینداری را می دهد. این آموزه ها باید با روشهای جذاب آموزش داده شوند تا باعث جذب کودکان گردد. با توجه به تبلیغات گسترده پیامبران مشاهده می شود که هر کدام با توجه به شرایط بخصوص جامعه زمانشان، شیوه های خاصی را جهت تبلیغ و آموزش دین به کار برده اند بنابراین در عصر کنونی هم باید شیوه های مناسب انتخاب گردند. با جستجو در کتاب هایی در این زمینه و جهت کاربردی کردن شیوه های ارائه شده آنها برخی از شیوه ها از جمله: شیوه داستان گویی، طراحی و نقاشی، شعر و نثر، تشبیه و تمثیل، روش مقایسه، روش زنجیره، روش الگویابی، گردش علمی، بازی و پیوند مفاهیم دینی با واقعیات زندگی ارائه گردیده است البته لاز م به ذکر می باشد که قبل از آموزش باید شناختی از کودک و ویژگی های او همانند: تفاوت های فردی، جسمانی، نفسانی، عاطفی، اخلاقی و رشدی، حس کنجکاوی، زیبایی دوستی و ابداع و نوآوری در کودک را داشت، تا بتوان ارتباط سالمی با کودک برقرار نمود و او را مهیای آموزش کرد.