✅✅✅چگونه يك رزومه جالب توجه بنويسيد ⁉️
?رزومه چيست؟
رزومه مشخصات و سوابق حرفه اي شماست.
هدف رزومه اين است كه كارفرما با مطالعه آن (سوابق شغلي داوطلبان استخدام) متوجه شود آنها از چه مهارتهايي برخوردار هستند، چه تجربياتي دارند، چه نوع كارهايي را انجام داده اند و از نظر علمي و عملي در چه سطحي هستند. البته يك كارفرماي دقيق مي تواند اطلاعات بيشتري را در مورد رفتارهاي كاري شما درك كند. بنابراين رزومه مهمترين وسيلۀ كاريابي شماست و هر چه آن را بهتر و حرفه اي تر تهيه كنيد امكان دست يافتن به شغل دلخواهتان بيشتر ميشود.
?معرفي بخشهاي رزومه
يك رزومه از چندين بخش مختلف تشكيل مي شود.
⬅️بخش اول
اختصاص به معرفي و بيان مشخصات داوطلب دارد. مواردي مثل مشخصات شناسنامه اي، نام و نام خانوادگي، تاريخ تولد يا سن، تلفن و آدرس جزء ضروريات اين بخش هستند.
⬅️بخش دوم
شامل تحصيلات شماست. در اين بخش مدارك تحصيلي و تحصيلات تكميلي را عنوان مي كنيد. هدف از اين اطلاعات اين است كه كارفرما مطلع شود تا چه مقطعي و در چه رشته اي تحصيل كرده ايد. تحصيلات تكميلي، دوره هاي مختلف، سمينارهاي مرتبط را هم بايد در همين بخش ذكر كنيد تا كارفرما بتواند بنيه و سطح علمي شما را برآورد كند. از پشت سر هم چيدن تعداد زيادي مدارك مرتبط و غير مرتبط خودداري كنيد. واضح است كه اگر كسي مدرك كارشناسي داشته باشد ديپلم هم دارد. همچنين لازم نيست تمام كلاسهايي را كه رفتهايد ذكر كنيد. بعضي افراد روي اين بخش تاكيد بسيار دارند و آن را با حداكثر جزييات مينويسند. اما براي كارفرمايان آنچه مهم است اين است كه شما عملاً چه ميتوانيد بكنيد و تجربه عملي شما چقدر است .اگر لازم باشد مي توانيد مدارك مختلف را در ضميمه رزومه بياوريد.
ميزان آشنايي خود با زبانهاي خارجي را هم ذكر كنيد. با چه زبانهايي آشنا هستيد و تا چه حد؟ مثلاٌ آيا توانايي شما محدود به خواندن متون فني يا تخصصي مربوط به شغلتان است يا تسلط به مكالمه و درك مطلب هم داريد؟ آيا مي توانيد يك قرارداد را به زبان مورد نظر تنظيم كنيد؟ يا يك مذاكره تجاري را انجام دهيد؟ چنانچه در كشوري كه به آن زبان صحبت ميكنند اقامت داشته ايد مدت آن را هم ذكر كنيد.
چنانچه اطلاعاتي كه در مورد آشنايي با زبانهاي خارجي مي دهيد زياد باشند مي توانيد آنها را تحت يك عنوان يا بخش جداگانه (مثلاٌ آشنايي با زبانهاي خارجي) قيد كنيد.
⬅️بخش بعدي
وضعيت نظام وظيفه است كه مشخص كردن آن براي آقايان ضروري است.
اطلاعات اين بخش مختصر است و شامل سال پايان خدمت يا نوع معافيت (كفالت، پزشكي،…) است. تجارب حرفه اي مهمترين بخش از رزومه است.آنچه براي كارفرما مهم است اين است كه افرادي را انتخاب كند كه از پس كار برميآيند و مي توانند براي مجموعه تحت مديريت او مفيد واقع شوند.
بنابراين بسيار مهم است تجربيات برجسته خود را بصورت خلاصه و به صورتي بيان كنيد كه كارفرما مايل باشد با شما ملاقات و مصاحبه كند.
⏮چگونه بايد اين بخش مهم را تدوين كنيم كه اثربخش باشد؟
يكي از مهمترين نكات نوشتن رزومه بخصوص بخش تجربيات حرفه اي اين است كه مطالب را با ذكر مثال ها و نمونه ها بصورت مشخص با اعداد و ارقام قابل بررسي بنويسيم.
مثلاٌ چنانچه شما مدير يك پروژه بزرگ بوديد و توانسته ايد اين پروژه را با سرعت و كيفيت بالا با حداقل هزينه انجام دهيد، در بخش تجارب حرفه اي ننويسيد مديريت پروژه …. كه يكي از بزرگترين پروژه هاي … است و انجام آن با حداقل هزينه و حداكثر كيفيت و سرعت. در عوض با آوردن اطلاعات دقيق درك درستي از كاري كه كرده ايد به خواننده رزومه بدهيد. مثلاٌ مديريت پروژه …. براي انجام اين پروژهx ريال هزينه و y روز زمان برآورد شده بود كه توانستم پروژه را با 5% هزينه كمتر و z روز زودتر از موعد، بدون اشكال و با كيفيت مورد نظر تحول دهم.
?به مابپیوندید :
????
@IPRSIAH