بررسی مفهومی آیه(( يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِد))
از دیدگاه مفسران فریقین با تاکید برتفسیر المیزان ،مفاتیح الغیب و روح المعانی
فرزانه زارع طلبه پایه سوم سطح 2
پاییز 95
مریم مشکواتی طلبه پایه اول سطح 4 (معاونت پژوهش حوزه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها شیراز)
چکیده:
درآیه 31 سوره اعراف از مفهوم زینت و اخذ زینت نزد هر مسجد سخن به میان آمده است.اکنون این سوال پیش می آید چه ارتباطی بین زینت و مسجد وجود دارد و منظور از زینت در قرآن چیست . لذا برای رسیدن به این سوال بر اساس روش کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی¸ابتدا به بررسی لغوی زینت و مسجد و بعد از آن به نظرات سه مفسر ¸فخر رازی¸آلوسی و علامه طباطبایی¸پرداخته شده است.ودرپایان به نقد نظرات توجه شده که نتیجه این شد که اخذ زینت برای رفتن به مسجدارتباطی زیبا و گسترده دارد.منظور از زینت در این آیه هم زینت ظاهری و هم زینت باطنی که همان اخلاق و رفتار نیکو و پرهیز کاری می باشد و پنج وجه زینت را شامل می شود.و منظور از مسجد نیز هم جاهایی از بدن که سجده خداوند را می کنند می باشد و طبق نظر طباطبایی از هفت وجه مسجد علاوه بر سجده گاه انسان فقط شامل مسجد الاقصی وقبله مسلمانان می باشد. واز نظر اهل سنت منظور از زینت لباس و ستر عورت در نماز است. و مسجد هم موقع نماز خواندن و همه مساجد می باشد.