عوامل و عذابهای جهنم در آیات و روایات
محقق:مریم ملتفت
استاد راهنما:سرکار خانم فرهادی
چكيده
یکی از اصول اعتقادی دین اسلام معاد است . دلیل آن که قرآن به مسأله ی معاد و صحنه های آن توجه کرده ، برای آن است که توجه به آن عالی ترین اثر تربیتی را در انسان دارد ، و اغلب انسان های بدکار و جنایتکار به تعبیر قرآن کسانی هستند که روز جزا را فراموش کرده اند و عاقبت فراموش کردن روز جزا و پرداختن به این دنیا ، وارد شدن به جهنم است .
دوزخ گودالي است بي پايان و آتشي است افروخته شده از غضب يزدان و زندان اخروی است که در آن انواع عذاب ها و بلاهاست که ادراک آن ها فوق فهم ماست و مقابل بهشت است ، و دارای نام های زیادی می باشد . در جهان بینی اسلام و در نظام حکیمانه ی الهی همانطور که وجود بهشت در کل نظام هستی ضروری و سودمند است وجود دوزخ نیز لازم و سودمند است ، ورود به دوزخ دارای علل و اسباب اعتقادی و عملی می باشد .
یکی از گردنه های بسیار سخت در مراحل پایانی قیامت درهای دوزخ و درکات آن است که مکان سختی است ، اگر انسان کارش به آن جا بکشد و او را به نزدیک آن درها و درکات ببرند حرارت و مکش شدید و داغ آن او را به درون دوزخ می کشاند ، جهنم هفت طبقه دارد كه شامل : جهنم ، لظي ، حطمه ، سعير ، سقر ، جحیم و هاويه است . هر چه درجات جهنم پايين تر رود شدت عذابش بيشتر از طبقه ديگر است. عذاب هاي دوزخ، داری دو دسته ی جسمانی و روحانی می باشد ، عذاب های جسمانی شامل خوردنی ها و نوشیدنی ها ، لباس های دوزخیان و آتش دوزخ می باشد و عذاب های روحانی دوزخ شامل تحقير و سرزنش و ذلت و خواری و تقاضا و آرزوی دوزخیان است . باید اموری را که موجب بستن درهای دوزخ به روی انسان است فراهم کرد و کاری نمود که راه انسان به آن جا کشیده نشود ، دوزخی که آن قدر حرص و اشتها دارد که فریادش بلند است . برخي جهنميان به سبب گناهان سنگين در آن جاودانه ميمانند و برخي ديگر پس از مدتي با پايان كيفر مقرر يا شفاعت شفيعيان بخشيده مي شوند . این نوشتار در جهت تلاش و تحقیق بر روی عوامل و عذاب های جهنم در آیات و روایات اسلامی می باشد و در چهار بخش اصلی تدوین گشته است ، بخش اول آن شامل کلیات نوشتار می باشد ، در بخش دوم به حقیقت و ماهیت دوزخ پرداخته شده و در بخش سوم علل و اسباب ورود به جهنم را بیان گردیده است ، در بخش آخر این مجموعه نیز به عذاب های دوزخ پرداخته شده است .